Za další dva roky, po které pokračovalo monitorování pražských slunečních hodin pochůzkami po městě, studiem literatury a prohlížením internetových stránek, získal autor a jeho spolupracovníci přehled slunečních hodin v Praze, jehož odchylka od skutečného stavu může být asi pětiprocentní. Nepřesnosti tohoto seznamu vyplývají ze skutečnosti, že v okrajových částech metropole mohou být na stěnách i na zemi, za ploty, stromy a keři nějaké sluneční hodiny ukryty. A také ze skutečnosti, že sice ne často, ale přece jen vznikají nové sluneční hodiny (i když převážně jako dekorační prvek). Na území Prahy bylo v roce 2004 devadesát sedm funkčních slunečních hodin. Z tohoto počtu je jich na stěnách budov sedmdesát devět (malovaných šedesát osm; kovových pět; ze štuku čtyři; z mozaiky jedny a dřevěné také jedny). Patnáct slunečních hodin je na zemi (kamenných osm; kombinovaných z několika materiálů šest; kovové jedny) a troje sluneční hodiny jsou štěrbinové.
Vedle nutných, funkčních částí hodin – slunečních tyčí a číselníků – jsou již od dob baroka nejčastějším ornamentálním motivem na slunečních hodinách v Praze stuhy. Na hodinách autoři malovali, zhotovovali ze štuku, nebo z plechu stuhu jednu (viz obr. 1 a 10), dvě (obr. 3 v již citovaném Věstníku č. 3/2002), a v několika případech i tři. Tři stuhy jsou namalovány i na slunečních hodinách jinonického zámečku, jedna z nich slouží jako podklad pro číselník s arabskými číslicemi, druhá pro číselník s číslicemi římskými a na třetí je latinský nápis: „HOC EUNT ORDINE FATA“ – „Tímto pořádkem kráčí osud“. Na stuhách, jednoduchých i propletených, bývají kromě číselníků a nápisů namalovány také hodinové časové čáry a čáry po třiceti i patnácti minutách.
1. Autor slunečních hodin na stěně hospodářské budovy zámečku (usedlosti) Cibulka použil stylizovanou stuhu jako podklad pro číselník
Dalšími náměty na slunečních hodinách jsou nápisy související s poslední hodinou života: „ULTIMA HORA LATET“ – „Poslední hodina je ukryta“; UNA MARUM MULTIMA“ – „Jedna z nich je poslední“; „ULTIMA FORSANA“ – „Snad poslední ti právě míjí“.
Také nápisy s náboženskými tématy jsou na slunečných hodinách časté. Na pražských například: „LAUDIBLE NOMEN DOMINI“ – „Chvalme jméno páně“; „NON SOLO PANE VITIT HOMO“ – „Nejen chlebem živ je člověk“; „OMNI HORA ORA“ – „Každou hodinu se modli“. Na některých slunečních hodinách autoři filozofují, nápis: „HOC EUNT ORDINE FATA“ je již výše uveden. Z dalších uvádíme: „TEMPVS RVIT, VAE TIBI SI ES REVBS PRAETEX, VELOX ET MISERIS HOA“ – „ Čas letí, běda tobě jsi-li viník skrytý, rychlá a bědná bude poslední hodina“; „CLARER IN OBRE DIES, AC TETRAS, HORA PETERS UMRAC“ –„Na světě září den a ty hodino zaplaš hrozivé stíny“. A ojediněle i nápis v češtině: „DĚLEJ CO DĚLEJ – VŠEM SE NEZACHOVÁŠ“. Zajímavé jsou nápisy na slunečních hodinách, které lze označit za návody k jejich použití. Například: „UMBRA HORAS SOGNAT QUTA SIT, RESTITUR IN UMBRAE“ – „Stín ukazuje hodiny, která je, vidíš na stínu“. Nebo „A SOLIS ORTU“ - „Od Slunce východu“ na hodinách, jehož stín stylosu ukazuje čas uplynulý od východu Slunce; či „VSOVE AD OCCASVM“ – „Až do Slunce západu“ na hodinách ukazujících kolik hodin zbývá do západu Slunce. Nebo „NON NOMERO HORAS NICI SERENAS“ – „Počítám jen jasné hodiny“.
V bývalých i současných církevních objektech je častým motivem na malbách slunečních hodin a plastikách hodin kamenných Kristus na kříži a další svatí: sv. Panna Marie, sv. Josef, sv. Benedikt, sv. Roch, sv. Rosalie, sv. Šebestian, sv. Elekta (obr. 2 ve Věstníku č. 2/2002). Také andělé a andělíčci (obr. 2) bývají doplňkem doprovázejícím stíny slunečních tyčí putující po slunečních hodinách v Praze.
2. Ze slunečních hodin na schodištní věži Krocovského domu zírají na Klárov dva andělíčci
Nejvíce slunečních hodin v Praze je v církevních objektech. Za branami a ploty bývalých a současných církevních objektů v Praze je třicet sedm, vesměs svislých, slunečních hodin. Nejvíce je jich v Klementinu, a toto prvenství zajišťuje slunečním hodinám Klementina široké použití. Lze na nich určit čas místní, čas středoevropský, čas od východu Slunce, čas do západu Slunce a deklinaci Slunce, tj. stanovit v které části roku se, v době odečtu údaje z hodin, nacházíme. Pochopitelně, že určení těchto dat vyžaduje vhodné sluneční tyče a složitější číselníky. Složitost číselníků některých ze slunečních hodin v Klementinu donutila Zdislava Šímu, autora publikace Astronomie a Klementinum vydané Národní knihovnou České republiky v roce 2001, k poznámce: “Smutné je, že většina dnešních studentů, kteří Národní knihovnu navštěvují, neumí časový údaj z těchto hodin vůbec přečíst“. Konkrétně na slunečních hodinách z obr. 3, které jsou na Studentském nádvoří, uspořádání stylosu a číselníků umožňuje odečet místního času, času od východu Slunce a času do západu Slunce; na hodinách z obr. 4 – z Hospodářského dvora se stanovuje čas do západu Slunce. Malá zřetelnost uvedených fotografií není způsobena autorkou snímků, ale současným špatným stavem malby, i když všechny sluneční hodiny Klementina byly v roce 1986 restaurovány.
Šestice slunečních hodin v klášteru premonstrátů na Strahově je zajímavá tím, že jejich autor Siard Nosecký při jejich malování v roce 1750 použil převážně světské motivy. Na hodinách je královna, král David hrající na harfu, královská koruna, vědec se zeměkoulí, Atlas držící zeměkouli a krajina se sluncem. Též na Strahově je většina slunečních hodinách ve špatném stavu.
Naopak ve vynikajícím stavu je pět slunečních hodin kláštera na Břevnově. Hodiny ze dvora klášterní prelatury s obrazem sv. Benedikta jsou jedny z největších v Praze. Kromě velikosti je zajímavý také námět fresky – úplné zatmění Slunce a dále, že Slunce není při jeho úplném zatmění namalováno černé či šedé, ale žlutě vybarvené. Dvoje ze slunečních hodin břevnovského kláštera jsou štěrbinové.
O čtyřech slunečních hodinách v bývalém klášteru karmelitánů u chrámu Panny Marie Vítězné byla již informace v prvním díle příspěvku, zde proto již jen stručnou poznámku. Některé prameny uvádějí v tomto areálu existenci tří hodin, neboť sluneční zařízení na věži chrámu považují za jeden celek. Leč zde, rozděleny od sebe oknem s okenicí, jsou dvě sluneční tyče a dva číselníky. Takže na jižní stěně věže chrámu Panny Marie Vítězné jsou nepochybně dvoje sluneční hodiny, jedny měří čas dopolední, druhé čas odpolední.
Za branou kláštera kapucínů na Loretánském náměstí se nacházejí troje sluneční hodiny. Na jižní stěně kvadratury je mezi okny zachovalá freska znázorňující ukřižovaného Krista. Čas je měřen polosem na číselníku od šesti do šesti. Nad Kristem je již dříve uvedený nápis „TEMPVS RVIT…“. Na západní stěně kvadratury jsou sluneční hodiny se zachovalou freskou mnicha, modlícího se před sochou sv. Marie. Stylos vrhá stín na číselník pro odpolední hodiny. Pod střechou kostela Panny Marie Andělské jsou třetí hodiny kapucínského kláštera. Namalovány byly v roce 1686 a renovovány v letech 1818, 1956 a 2000. Lze předpokládat že v těchto letech byly namalovány a renovovány i hodiny z kvadratury. Hodiny na kostele mají gnómický obsah. K měření místního a italského času v ranních a dopoledních hodinách je použit stylos s kuličkou, malba je doplněna nápisem „OMNI HORA ORA“.
3. Na slunečních hodinách ze Studentského nádvoří Klementina lze zjistit místní čas, čas od východu Slunce a čas do západu Slunce
V ulici Josefské, v areálu bývalého kláštera karmelitánek, se nacházejí dvoje sluneční hodiny, s malbou hořícího srdce, vzniklé údajně v roce 1790. Jedna malba je na jižní stěně s číselníkem od ranních do odpoledních hodin; z druhé na východní stěně lze odečítat čas odpolední.
Severně od kostela sv. Tomáše v klášteru augustiniánů je dům důchodců. Na jeho jižní stěnu byly v roce 1731 namalovány dodnes vcelku zachovalé, hodiny s polosem a číselníkem s římskými číslicemi pro celý den. Dále je zde onen „návod na použití“ : „OMNA HORAS SIGNAT…“
Na Františku 8 (bývalý klášter milosrdných bratří, dnes nemocnice) mají od roku 1753 fresku s namalovanou krajinou a oblohou se sluncem a oblaky. Dále zde jsou namalovány dvě stuhy, horní s nápisem, dolní s číselníkem a římskými číslicemi od VI. do IIII. (nejde o překlep šestnáctá hodina je označena symbolem „IIII“).
4. Sluneční hodiny z Hospodářského dvora Klementina jsou sestrojeny pro stanovení času zbývajícího do západu Slunce
Stáří zachovaných slunečních hodin v Praze
Je vhodné v úvodu tohoto odstavce uvést, že za zlatý věk slunečních hodin v Evropě je označováno patnácté a šestnácté století našeho letopočtu. V Praze se zachovaly tři malované (svislé) sluneční hodiny ze století šestnáctého. Ze století sedmnáctého je osm kamenných slunečních hodiny, a celkem je z tohoto století v Praze třicet dva slunečních hodin. Ze století osmnáctého je slunečních hodin třináct a století devatenácté je již na vznik slunečních hodin chudé, zaznamenány jsou pouze dvoje. Dvacáté století přineslo oživení i když jen ve funkci architektonických doplňků – objevilo se dvacet šest slunečních hodin a do současného století jsou datovány dvoje sluneční hodiny. O slunečních hodinách novodobých (dvacáté a dvacáté první století) předpokládáme přinést informace ve třetím závěrečném pokračování pojednání o pražských slunečních hodinách. Po sečtení hodin v jednotlivých století bude bedlivému čtenáři několik hodin chybět, jsou to ty, u kterých není v pramenech datum jejich vzniku uveden.
Nejstarší ze svislých sluneční hodiny v Praze vznikly v roce 1567 a jsou v zadní části Schwarzenberského paláce na Hradčanské náměstí čp. 185. Jsou výjimečné též tím, že byly namalovány na jižní straně komína (obr. 5). Hodiny nejsou viditelné od průčelí paláce z Hradčanského náměstí, je nutno k pohledu na ně sejít do horní části Nerudovi ulice. Číselník hodin je vytvořen číslem „12“ a časovými čarami ve spodní části. Patrně technikou sgrafita je na hodinách namalován ještě kohout a sova. Kohout na straně jitřní, sova na straně soumraku. Stav hodin je pěkný, je ovšem otázkou, zda nejstarší sluneční hodiny v Praze přežijí novodobou v roce 2004 zahájenou rekonstrukci paláce.
5. Nejstarší zachované pražské sluneční hodiny jsou na Hradčanech, a viditelné jsou z horní části Nerudovi ulice
Rok 1590 je uváděn jako doba vzniku nepřístupných slunečních hodin v dolní části dvora domu u Zlaté labutě ve Sněmovní ulici 6, čp. 165. Zajímavostí těchto hodin je jejich orientace, byly namalovány na severní stěnu. To si vynutilo odlišnou konstrukci sluneční tyče. Byl použit polos upevněný ve spodní části hodin, směřující vzhůru a odvrácený od stěny. Hodiny mají tvar čtverce, kolem něhož je stuha jako podklad pro číselník s číslicemi od 4 do 9. Ačkoliv byly restaurovány v letech 1956 –1957, jsou barvy vybledlé, nejasné a číslice obtížně čitelné.
Kolem roku 1600 vznikly, podle internetových stránek sluneční hodiny v Rajské zahradě františkánského kostela, ke kterým je přístup z Václavského a Jungmannova náměstí. Jsou to jednoduché hodiny sestávající pouze z polosu a dvou číselníků s arabskými a římskými číslicemi od 6 do 4 a X. do II. hodin, namalovaných mezi okny jižní stěny.
Na počátek sedmnáctého století, do roku 1608, je datován vznik dvou slunečních hodin na rohovém renesačním domě čp. 518 na Malostranském náměstí. Podrobnější informace o těchto zajímavých hodinách jsou uvedeny ve Věstníku čís. 3 z roku 2002.
6. Celkový pohled na sloupové sluneční hodiny v Kinského zahradě na Smíchově; podobné jsou i kamenné sloupové sluneční hodiny na Malvazinkách
Nejstarší kamenné sluneční hodiny v Praze jsou mladší, než nejstarší hodiny malované. Jde o dva podobné raně barokní sloupy sestávající z podstavce tvaru čtyřbokého hranolu, sloupku tvořeného štíhlým komolým kuželem, na němž je usazen další menší čtyřboký hranol se slunečními hodinami. Poslední, nejvyšší částí sloupu je kříž, kterým dosahuje sloup výšky šesti metrů. Celkový pohled na hodiny je na obr. 6. Tyto dvoje sloupové sluneční hodiny se nacházejí v Městské části Praha 5. První, z roku 1675, stávaly poblíž smíchovského nádraží u domu čp. 193 na Schwarzenberské – později Zbraslavské třídě. Odtud byly přemístěny na současné stanoviště poblíž vchodu do smíchovského hřbitova na Malvazinkách. Druhé, údajně z roku 1686, stojí v Kinského zahradě u jezírka s vodopádem a plastikou lachtana. Ve výklencích na stěnách horních hranolů, s rozměry šedesát jeden na čtyřicet dva centimetry, jsou plastiky – nesporně malá umělecká díla. Na hřbitově v Malvazinkách je na severovýchodní straně ve výklenku plastika Krista na kříži; polos, kterým bylo kopí čnící z hrudi Ukřižovaného; nápis „LANCEA TRANERE NISNI“ – „Kopím probodený smiluj se nad námi“ a čísla číselníku 4 až 12 dopoledního a 1 a 2 odpoledního času. Ve výklenku jihozápadním je plastika sv. Marie a nápis ve znění: „MATET DOLORES PRONO“ – „Matko bolestná modli se za nás“; polosem byla dýka vrhající stín na číselníky s číslicemi 10 až 12 dopoledního a 1 až 18 odpoledního času. V severovýchodním výklenku je vytesán Kristus v poloze Ecce Homo; polos těchto hodin byla třtina označující čas na číselníku s číslicemi 4 až 8 ranního času; latinský nápis má znění „ARUNDINE PERCUSSE MISERERE“ – „Otřinovaný, ztlučený, smiluj se nad námi“. Poslední výklenek orientovaný na severozápad má plastiku sv. Josefa; polosem zde byla lilie v ruce svatého; nápis je ve znění „VIR ANGELIKA ORA PRO NORIS“ – „Muži andělský modli se za nás“; hodiny měří čas od 4 do 8 hodin ranních. Do stěn základního hranolu je vytesán text, dnes již téměř nečitelných modliteb k jednotlivým svatým ve výklencích.
7. Detail sloupových slunečních hodin v Kinského zahradě, sv. Roch má výhled na město
Hodiny v Kinského zahradě mají na straně jižní – obrácené k městu – ve výklenku postavu sv. Rocha, jehož poutnická hůl byla původní sluneční tyčí; nápis „SWATY ROCHV ORODVJ ZA NAS“ a číselník s číslicemi od 10 dopoledne do 8 večerní (obr. 7). Na straně obrácené k východu je Kristus na kříži; sluneční tyčí bylo kopí v jeho boku; nápis je vytesán ve znění „SMILVJ SE NAD NAMI“, číselník je tvořen číslicemi od 4 ranní do 2 odpolední hodiny.
Na západní straně je sv. Rozálie (obr. 8) s růžemi nad hlavou; původně s lilií (polosem) v ruce; je zde nápis „SWATA ROSALIA ORODVJ ZA NAS“ a číselník s číslicemi od 4 do 8 odpoledne. K severu je obrácen sv. Šebestián, šíp v jeho hrudi je sluneční tyč; nápis má obvyklý text: „SWATY SEBESTIANE ORODVJ ZA NAS“ a číselník tvoří číslice od 4 do 8. Kromě již uvedených jsou do kamene sloupu v Kinského zahradě ještě vytesány další dva nápisy. Pod křížem je nápis „WISWOWOD NAS PANE ODEWSEHO ZLEHO“ a pod hranolem s výklenky „CIPZLIAN RASMAN Z RISENBERCKV“ patrně jméno osobnosti, která nechala sloup zřídit, nebo jméno autora díla.
8. Sv. Rosalia je ve výklenku slunečních hodin v Kinského zahradě obklopena růžemi
Krása jednoduchosti
Tento poslední odstavec příspěvku je napsán s cílem představit čtenářům několik pražských slunečních hodin střízlivého, leč velmi pěkného provedení. Všechny náleží do kategorie nástěnných (svislých) slunečních hodin a jsou malované, kovové a ze štuku.
V Praze 2, Novém Městě na konci ulice Ke Karlovu se nachází park související s kostelem sv. Panny Marie a sv. Karla Velikého (a také s Muzeem policie ČR). Do parku se vchází branou označenou popisným číslem 453 a na štítu odvrácené strany brány jsou prosté, přehledné a pěkné sluneční hodiny (obr. 9). Mají rozměr tří metrů, polos vrhá stín na symetrický číselník s římskými číslicemi od VII. do III. na stuze s vlajícími konci. Čtení údajů na hodinách je ovlivňováno stínem větví mohutné lípy.
9. Přímky namalované v horní kruhové výseči slunečních hodin na Karlově nejsou časové čáry, ale symbolické paprsky sluneční záře
Na obr. 10 jsou sluneční hodiny z Prahy 7. Kdo vyjde Kostelní ulicí k jejímu křížení s ulicí Kamenickou k domu s č. 32, je na správném místě. Do členitého štítu měšťanského novorenesančního domu obráceného k Vltavě jsou včleněny jednoduché hodiny sestrojené pouze ze sluneční tyče a číselníku vybaveného římskými číslicemi od VIII. do III. Letopočet na fasádě domu L.P. MDCCCIC, s plastikou sv. Jiří tradičně bojujícího s drakem, je možno považovat i za dobu vzniku slunečních hodin, jejichž renovace byla provedena po roce 1990.
10. Zajímavě jsou včleněny sluneční hodiny do renesančního štítu domu v Praze 7, Kostelní ulici
Ve štítu průčelí barokního zámečku Rokoska z let kolem roku 1770 v Praze 8, Libni v areálu Fakultní nemocnice Bulovka, jsou rovněž zcela prosté sluneční hodiny. Vyplňují vkusně volnou plochu, na které byly koncem devatenáctého století také mechanické věžní hodiny. Po věžních hodinách zůstal jen kruhový štukový podklad; sluneční hodiny, s polosem a jednoduchým symetrickým mezikružím číselníku s číslicemi od IV. do V., překonaly i obnovu fasády zámečku. Tyto sluneční hodiny jsou na obr. 11
11. Jednoduché a přesto pěkné sluneční hodiny na štítu zámečku Rokoska v Praze 8 - Libni
Na území Správního obvodu Prahy 13 Stodůlek, v blízkosti stanice metra v ulici U Kašny s čísly 6 a 1077, se nachází bývalá usedlost U Klímů, dnes renovovaný rodinný dům. Na štítu domu jsou malé zajímavé sluneční hodiny. V roce 1825 autor udělal při malování římských čísel chybu a odpolední čtvrtou (šestnáctou) hodinu označil číslicí VI. Z tohoto důvodu je na internetu o těchto hodinách poznámka „čísla gnómicky chybná“. V roce 1999 uskutečnili současní majitelé renovaci domu. Před obnovou fasády štítu překreslili hodiny na průsvitný papír (i s chybou). Na dokončenou fasádu světle okrové barvy přenesli hodiny v původním tvaru v jasném hnědočerveném odstínu (i s chybou). Renovace domu i slunečních hodin dopadla skvěle. A hodiny, byť s „čísly gnómicky chybnými“ vypadají skvěle.
Informace o slunečních hodinách ze Stodůlek – U Klímů je poslední z druhého pokračování pojednání o slunečních hodinách v Praze. Do eventuálního třetího dílu budou zařazeny hodiny vzniklé ve dvacátém a dvacátém prvním století a sluneční hodiny nefunkční a zaniklé.
Stanislav Srnský
Autorkou fotografií je Jitka Srnská.