Žáci zkoumají proměny Prahy. K projektu Krajina za školou (článek pro Věstník Klubu Za starou Prahu 2-3/2007) Procházeli jste někdy ulicemi Prahy a spatřili jste dítě, které třímalo v jedné ruce fotoaparát, v druhé jakousi starou fotku a stále se snažilo sladit obrázek v objektivu s tím na papíru? Pak jste měli štěstí a narazili jste na některého z žáků deseti pražských škol, které jsou již druhým rokem zapojeny do projektu Krajina za školou.
Jeho smyslem je přivést děti (a často i učitele, rodiče či širší veřejnost) k zájmu o své okolí, o jeho historii a proměny. Základní myšlenka projektu je jednoduchá: Žáci pátrají po starých fotografiích z okolí jejich školy, poté se snaží nalézt co nejpřesněji místo původního záběru a pořídit nový snímek téhož místa v dnešní podobě. Vzniklé fotodvojice představují jednoduchý způsob, jak se názorně seznámit s historickou proměnou daného místa. Trafika v Radotíně (kolem roku 1925/2007) Projekt navazuje na úspěšné Zmizelé sudety, u jehož zrodu stál Petr Mikšíček z občanského sdružení Antikomplex: „na začátku projektu krajina za školou byl fascinující zážitek z možnosti porovnávat historii a současnost pomocí historických fotografií. V roce 2002 jsem stál kdesi ve stráni nad obcí Jelení a pozoroval proměny domů, návsi, způsobů dopravy, využívání polí, zalesnění a vodních toků. Měl jsem tak možnost uvidět vše, co přineslo (a také odneslo) 20. století. Hned mě napadlo, že tato metoda představuje zábavný způsob poznávání historie místa, jeho proměn a příběhů. Jak skvěle by se tato metoda dala použít v rámci předmětu vlastivěda na základních školách.“ Malý mlýn (před rokem 1940/2007) Projekt krajina za školou se rozběhl po celé republice, nyní vrcholí jeho pražská varianta pod vedením sdružení TeReZA. A jak práce žáků a studentů ukazují, přináší zajímavé pohledy na pražskou „krajinu“. nejpatrnější proměnou jsou všudypřítomná auta, která vystřídala Pražany v ulicích. Výrazně se na dnešním vzhledu Prahy podepisují (a to doslova) grafitti, ale například i dráty tramvají či barevné popelnice na tříděný odpad. Dosavadní výsledky projektu můžete zhodnotit i vy, stačí navštívit internetovou „galerii“ na adrese http://praha. krajinazaskolou.cz. Dáváte-li přednost fotografiím v papírové podobě, počkejte si na výstavu, která se uskuteční v květnu příštího roku v novoměstské radnici. ochutnávku vybraných fotodvojic s popisky od dětí vám nyní nabízíme i zde. Palackého třída/Zenklova (1900/2007) krajina za školou však neznamená jen fotodvojice s komentářem. Děti se v průběhu projektu učí mnoha rozmanitým věcem a zažívají nevšední dobrodružství. věcem a zažívají nevšední dobrodružství. Pátrají v archivech, besedují s pamětníky či jen oživují rodinné vzpomínky nad starými fotoalby. Ale i okolí jejich školy je pro ně často neznámou, jak nám sdělila paní učitelka ze ZŠ Bohumila Hrabala Dominika Dobrylovská: „Je nutné dávat dětem takové úlohy, na něž stačí, protože nejen šesťáci, ale i starší děti často skutečně neznají svou „krajinu za školou“ a nepoznávají místa, kolem nichž každý den chodí. Takže sedíme nad plánem Prahy a děti si navzájem vysvětlují, odkud je nejlepší fotit.“ Horovo náměstí (1890/2007) často je třeba překonat obtížné překážky, chtějí-li se žáci vskutku dostat na místo původního záběru. Ale například ani nový dům nezabrání nadšeným „pátračům“ pořídit přesnou fotodvojici, stačí se přece domluvit s vhodným nájemníkem a vyfotit snímek z jeho okna... Ideální příležitost, jak si vyzkoušet své komunikační dovednosti. Šlechtova restaurace (?/2007) Učí se však i učitelé. nejen v cyklu odborných seminářů, které jsme pro ně připravili, nýbrž i od dětí. „Jednomu chlapci jsem zapůjčila i svůj vlastní fotoaparát a vrátil ho v pořádku – navíc mne naučil jednu jeho funkci, o níž jsem zatím sama neměla tušení,“ prozradila nám Dominika Dobrylovská. objevování pražské minulosti a její srovnávání s dneškem zatím baví děti i učitele. Zbývá počkat, jak na proměny Prahy zachycené dětmi a studenty pomocí fotografií zareagují ostatní Pražané a jak je zhodnotí. Jedinečnou příležitost k tomu budou mít na květnové výstavě příští rok.
Projekt koordinuje sdružení TeReZA (www.terezanet. cz), partnery projektu jsou o.s. Antikomplex a ekocentrum Podhoubí. Projekt je spolufinancován z evropského sociálního fondu, státního rozpočtu české republiky a rozpočtu Hlavního města Prahy. Popisky k fotodvojicím (popisky od dětí jsou kurzívou a v uvozovkách, zbylé popisky vytvořili učitelé)
|