Dům čp. 516-I s průčelím do Havelské ulice je jedním
z objektů, tvořících urbanisticky zajímavý útvar
zástavby, která kopíruje polohu někdejší rozlehlé středověké
budovy staroměstských Kotců (obr. 1). Tento
objekt na rozdíl od některých sousedních však neobsahuje
středověké jádro, tedy pozůstatek původních
soukenických krámů, ale vyrostl jako novostavba na
místě staršího domu, zvaného U Tří stromečků. Čtyřpatrový
činžovní dům s neobarokní fasádou, pravděpodobně
dílo architekta a stavitele Josefa Roesela, byl
postaven v roce 1904 a užíván od počátku následujícího
roku.1)
2. Maskarony nad okny čtvrtého patra.
Štuková výzdoba na průčelí domu je zajímavým dokladem
toho, že valná část výzdoby fasád pražských
historizujících a secesních nájemních domů, ačkoliv
její charakter je zdánlivě pouze dekorativní, bývá spojena
s konkrétním ikonografickým významem. Figurální
složka výzdoby je v tomto případě tvořena maskarony
v dekorativních rámcích. Nad okny čtvrtého
patra jsou čtyři nenápadné ženské masky, u nichž je
však při bližším pohledu zřejmé, že se odlišují různými
výrazy (obr. 2).
Další maskarony, tentokrát mužský a ženský, jsou
nad krajními okny třetího patra. Stojí za povšimnutí,
že oba mají rysy portrétní povahy a navíc jsou obdařeny
drobnými doplňky oblečení.
3. Praporové žerdě s písmeny.
Běžnou součástí průčelí bývá monogram nebo písmeno
umístěné přímo na fasádě, popřípadě na praporové
žerdi, připomínající osobu majitele domu. Zde jsou
tyto prvky soustředěny kolem dvojice oken druhého
patra. Praporové tyče po stranách oken, nesoucí písmena
K a W připomínají jednoho z pozdějších majitelů
domu, Karla Weissensteina, uváděného v adresáři k
roku 1939 (obr. 3).2)
4. Písmeno W ve štukové výplni suprafenestry, poukazující
na původního majitele domu.
Výrazným prvkem původní výzdoby je však zlacené
písmeno W v kartuši suprafenestry korunované zvířecí
maskou (obr. 4). Tento prvek odpovídá jménu původního
majitele domu Josefa Wanderera, populárního pražského komika, žijícího v letech 1859–1928.3) Wanderer byl hereckým a autorským partnerem Josefa Švába
Malostranského, působil jako autor kupletů a scének
ve známých pražských šantánech a později se
uplatnil i v němém filmu.
6. Štuková výplň s pravděpodobným portétem manželky
majitele domu, Marie Wandererové.
Rysy tváře
odpovídají komikově podobě, jak jí můžeme vidět na
fotografii, reprodukované v roce 1928 v deníku Národní
politika u článku o Wandererově úmrtí (obr. 7).4)
Zde se objevuje i oblíbená či typická čepička, která
i na portrétním reliéfu působí jako komický prvek. Ve
světle profese majitele domu lze chápat i zmíněnou řadu
čtyř ženských maskaronů s různými výrazy nad okny
posledního patra. Nabízí se zde myšlenka, že jde o vyjádření
čtyř lidských temperametů, avšak v tomto ohledu
nejsou jednotlivé výrazy zcela jednoznačné. Jejich
různost však může vycházet ze zájmu o mimiku v souvislosti
s komickým herectvím Josefa Wanderera.