Ať vede okruh Suchdolem

(článek pro Věstník Klubu Za starou Prahu 3/2001)


Letos v červnu vyzvali starostové čtyř pražských obvodů občany, aby podpořili výstavbu silničního okruhu přes Suchdol v petici. Pokud paměť o plánování města Prahy sahá, byla trasa okruhu přes Suchdol snad ve všech plánech, je v nynějším územním plánu, dokonce byla v regulačním plánu z roku 1931. V tomto plánu byl také vedle vesničky příslib velké výstavby, která se pak stala. Okruh se však dosud nestal.

Již nemá smysl zkoumat jiné varianty. Nejde již o porovnání dopadu na přírodu, ač se to jistě děje podle zákona. Jedná se o problém existence starobylého města, které se nyní stává nicotnými investicemi do užitečných dopravních staveb stále neobyvatelnějším, dokonce i pro menšinu automobilistů vysedávajících v autech. Jiné varianty byly buď bezvýznamně daleko, jiné mohou poškodit Prahu víc než nestavění, jako by to jistě způsobily silnice a mosty přes Troju anebo tunely pod Hradčany, Dejvicemi a Stromovkou.

Je na úvahu, jak se v tomto případě chová samospráva a státní správa. Je vážná chyba vyzvat spokojené s oficiální trasou, aby podepisovali petici. Jako by se úředníci zřekli své schopnosti sami spočítat, kolika lidem ta stavba prospěje, jakoby se báli mít rozum. Jakoby nedokázali neprodlužovat podružné procedury. Jakoby ta petice měla být mlžením či výmluvou za větší chyby při konkrétní přípravě stavby.

Suchdolské ne okruhu nemá ponížit zbytek města na slabochy, kteří se nemotorně přesvědčují o správnosti své věci. Suchdol se jako pražské předměstí stavěl s vědomím okruhu. Suchdol si již vybral část své ceny za příjezdní silnici do města a bude vybírat dále.

Klub Za starou Prahu považuje výstavbu suchdolské trasy okruhu za předpoklad k omezování provozu aut ve vnitřním městě. Proto žádáme vedení města, aby trvalo na uskutečnění mnohokrát přijaté a nejvhodnější trasy okruhu přes Suchdol.

 

Martin Krise