Územní řízení na Nové spojení

(článek pro Věstník Klubu Za starou Prahu 3/2000)


Od září do listopadu 2000 probíhá obnovené řízení na Nové spojení z Wilsonova nádraží na sever po vysokém mostě na Florenci do dvou souběžných tunelů pod hřbetem Žižkova. Úsilím Klubu se podařilo zrušit předešlé územní rozhodnutí, neboť do demolic se zahrnovaly úplně zbytečně domy navržené k památkové ochraně.

Investor ani ostatní účastníci řízení nijak nereagovali na hlavní námitky Klubu, že se jedná o stavbu již myšlenkově překonanou, monstrózní a naprosto necitlivou k Pražské památkové rezervaci, navíc upevňující pozici Wilsonova nádraží jako jediného hlavního nádraží Prahy a středních Čech se všemi negativními vlivy na perspektivu dalšího chránění památkové rezervace.

O schopnostech účastníků řízení posoudit navrženou stavbu svědčí to, že posuzují dokumentaci, v níž chybí jakákoliv kresba, která dokumentuje prostorové působení železničního mostu, jenž výškou a délkou přebíjí most severojižní magistrály přes Masarykovo nádraží. Podle vyhlášky 132/1998 Ministerstva pro místní rozvoj je předepsáno v § 3 (4) předkládat podle předpokládaných účinků stavby další podklady, ze kterých musí být dostatečně zřejmé zejména architektonické a urbanistické začlenění stavby do území, její vzhled a výtvarné řešení.

Je nezbytné, aby investor předložil tyto podklady v dostatečně podrobné podobě. Podle nich bude možné posoudit, jaký dopad bude mít stavba na prostředí, obklopené památkovou rezervací, památkovými zónami a kopcem Žižkovem.

Klub Za starou Prahu požaduje jiné řešení, které nebude stavebně brutální a které nebude soustřeďovat železniční dopravu pro celé Střední Čechy a implicitně ostatní dopravu a komerční aktivity do historické Prahy.

Vydání územního rozhodnutí může zabránit jen neprodlené přehodnocení zastaralé koncepce, jinak přispěje tato stavba, financovaná z veřejných peněz ke zkáze Prahy.

Případ tzv. Nového spojení jasně ukazuje, že snaha Klubu Za starou Prahu o to, aby se stal za určitých podmínek účastníkem územního řízení, je snaha legitimní, pokud dojde bez účasti Klubu (a veřejnosti) k takovému budovatelskému vandalismu, kterého se české dráhy hodlají dopustit.

 

Martin Krise