Schierův dům na nároží Staroměstského náměstí
a Pařížské třídy ulice patří k dvojici nejstarších novostaveb,
vzniklých na asanačním území Starého Města
a Josefova, a to na místě prvních demolic původní zástavby.
K jejímu bourání došlo od února roku 1896,
nové budovy byly provedeny do listopadu 1897. Stavebníkem
těchto nájemních domů byl komorní rada
Franz Schier, majitel firmy Oppeltův synovec, zabývající
se velkoobchodem s vínem. Dům na nároží Staroměstského
náměstí a Pařížské (obr. 1) byl projektován
Otakarem Maternou a Rudolfem Kříženeckým (Kříženecký
je autorem průčelí, vestibulu a schodiště, Materna
vytvořil vnitřní dispozici a stavbu realizoval), sousední
dům v Pařížské ulici je dílem Otakara Materny a Aloise
Dlabače (Dlabač je autorem průčelí).1) Franz Schier byl
také stavebníkem dalšího sousedního domu v Pařížské
ulici, vytvořeného zřejmě Františkem Buldrou a vystavěného
až o několik let později, roku 1903.2) Tento text
se tedy podrobněji věnuje jednomu ze dvou starších
Schierových domů, realizovaných do roku 1897.
O osudu původních staveb bylo rozhodnuto již roku
1886, kdy byly městskou radou zahrnuty do tehdy
ustanoveného asanačního obvodu. Vzhledem k jejich
nesporné umělecké hodnotě bylo v této době třeba argumentovat
pro jejich odstranění, narozdíl od velké
části zástavby přilehlého Židovského města, jejíž demolice
byla většinou považována za samozřejmý krok.
Do asanačního obvodu se tak domy dostaly na základě
usnesení Městské zdravotní rady, vycházející z toho,
že do dané oblasti zasahovala inundační čára velké vody
z roku 1845.3) Na místě Schierových domů stály dva
vrcholně barokní objekty: někdejší palác hraběte Rudolfa
z Lisova od Jana Blažeje Santiniho (čp. 935)
a dům U Zlaté trubky poštovské (čp. 934), jehož fasáda
je v literatuře charakterizována jako dientzenhoferovská
4) (určitou analogií mezi vlastními profánními
stavbami Kiliána Ignáce Dientzenhofera může být členění
a dekor oken u měšťanského domu U Dvou hrdliček
v Nosticově ulici na Malé Straně). Novostavba nárožního
Schierova domu byla záměrně koncipována tak,
aby připomínala původní zástavbu v těchto místech.
Stala se dokonce jakýmsi kompilátem barokních prvků
z budov severní strany Staroměstského náměstí,
a to na základě usnesení městské rady: motivy z domu
U Zlaté trubky poštovské měly být otištěny do sádry
a použity pro vytvoření nového členění a dále měl být
na novostavbě použit podobný střední motiv jako na
fasádě někdejšího Paulánského kláštera, neboť se tehdy
ještě samozřejmě netušilo, že nakonec dojde k jeho
zachování. Architekt Rudolf Kříženecký svou stavbu
řešil tak, že v některých rysech vychází z paláce Rudolfa
z Lisova (celková proporcionalita, motiv polopatra),
motiv niky ve štítě vycházel z průčelí Paulánského
kláštera a ztvárnění některých oken (frontony, ucha,
parapetní výplně) vychází z původního domu čp. 934.
Z nároží původně vyrůstala věž o výšce jednoho patra
nad korunní římsou, jejíž tvary byly nejspíše zamýšleny
jako ozvěna sousedních věží kostela sv. Mikuláše
a jejíž stavba byla ale zřejmě určena městskou radou
a nikoliv původním záměrem architekta.
Schierovým domům byla ve své době věnována určitá
pozornost v souvislosti s počátkem pražské asanace
a novou poasanační výstavbou. Základním zdrojem
údajů, týkajících se identifikace výjevů sochařské
výzdoby a jejího autorství, je zpráva o Schierových domech,
která byla publikována v časopise Zprávy Spolku
architektů a inženýrů v roce 1898, tedy v roce následujícím
po dokončení stavby. Jako autoři této
sochařské výzdoby jsou uvedeni Vilím Amort, Jindřich
Říha a Josef Kropáček, kteří byli původně sdruženi ve
společné sochařské firmě. Na sochařské výzdobě se dále
podílela kamenická firma Vondráček, která sochy realizovala
v kameni, vnitřní štukatérské práce provedl
Jindřich Říha spolu se svým bratrem Josefem.5) Bohatě
dekorovaná mříž portálu je prací ve své době prestižního
uměleckého zámečníka Emila Klingensteina.6)
Z deníků Vilíma Amorta víme, že jeho společný podnik
s Jindřichem Říhou neměl dlouhého trvání – sochaři
se již roku 1897 rozešli kvůli vzájemným sporům,
týkajícím se právě výzdoby pro Schierovy domy.
Amort ve svých zápisech vyjadřuje hořké zklamání nad
okolnostmi jejich spolupráce; vše skončilo finančním
vyrovnáním. Zdá se, že podstatou konfliktu, který není
v Amortových denících blíže definován, byl tedy snad
spor o podíl na provedené práci.7)
4. Vilím Amort, Alegorie Nové doby v pražském stavitelství,
pískovec
Takové téma bylo jistě velmi aktuální vzhledem
k probíhající pražské asanaci, ale s ohledem na
okolnosti stavby Schierova domu také svým způsobem
kontroverzní a hodné interpretace. Využití alegorie,
která je založena na protikladných elementech starého
a nového, vzbuzuje dojem dosazení pozitivních konotací
na straně nového, která může být chápána ve
smyslu jakéhosi pokroku. Představu pozitivního chápání Nové doby tady navíc umocňuje to, že způsob prezentace
této alegorie působí, jako by navazoval na tradiční
ikonografický námět Synagogy a Církve (Starého
a Nového Zákona). Tato souvislost je dána umístěním
postav vpravo a vlevo od portálu, postavy spolu komunikují,
u jedné převládá výraz vítězství, u druhé výraz
porážky; postoj a gestikulace Nové doby navíc připomíná
postavou Církve z dílny Antonína Brauna v podobné
pozici na portálu jen o několik metrů vzdáleného
kostela sv. Mikuláše. Přesto je pravděpodobné, že
postava Nové doby nemohla být za daných okolností
autory výzdoby chápána ve smyslu pozitivního pokroku.
U autorů domu nic nenasvědčuje tomu, že by byli
nakloněni myšlence zboření barokní zástavby na severní
straně Staroměstského náměstí, ačkoliv zakázku
na realizaci novostaveb získali právě oni. Mnohem
spíše by bylo možné tvrdit, že naopak patřili k odpůrcům
staroměstské asanace, nebo alespoň některých
jejích prvků. Rudolf Kříženecký se například teoreticky
zabýval pražskou barokní architekturou; r. 1899
publikoval text o Dientzenhoferových stavbách michnovského
letohrádku a svatomikulášské prelatury, kde
také kritizuje a lituje zničení barokní prelatury za účelem
úpravy asanačního obvodu.10) Právě stavba nájemního
domu na místě svatomikulášské prelatury
vznikla však podle projektu Rudolfa Kříženeckého.11)
Takováto situace jen potvrzuje, že odpůrce demolice
staré zástavby měl zároveň zájem na tom, aby byl architektem
novostavby na jejím místě – způsobem koncepce
průčelí chtěl alespoň do jisté míry nahradit původní
stavbu.
O Otakaru Maternovi, který byl dokonce členem
Umělecké komise,12) psal Vilém Mrštík, že byl nadšeným
ctitelem starobylých krás Prahy (o tom nakonec
svědčí i jeho pozdější členství v Klubu Za starou Prahu),
a také díky Mrštíkovi o něm víme, že se do roku
1897 vzdal svého místa v městské radě, což dává Mrštík
do souvislosti s Maternovým nesouhlasem s asanačním
bouráním.13) Výhradním odpůrcem pražské
asanace byl ale bezesporu sám Vilím Amort, který byl
jedním ze signatářů Mrštíkova Velikonočního manifestu.
14) Ze sochařových deníků, na jejichž zajímavý obsah
v nedávné době upozornil Martin Krummholz, vyplývá
také Amortova averze vůči tehdejšímu starostovi
Janu Podlipnému, kterému vyčítal zdevastování Prahy
asanací.15)
Pro představu o dobovém chápání alegorie nad portálem
Schierova domu je důležitý referát Karla Matěje
Čapka, publikovaný ve Světozoru roku 1898 s názvem
Stará a Nová doba a týkající se právě tohoto sochařského
díla Vilíma Amorta. Autor kritiky poukazuje hlavně
na technické a výrazové kvality sousoší, ale také ho
svým způsobem interpretuje a popisuje věcné atributy.
Roztažený svitek na klíně Nové doby má představovat
plány nového domu, pod pravicí Staré doby je peče
jakéhosi privilegia a navíc zde Čapek uvádí rukověť
meče, který na dnešním sousoší není; tento meč je ale
vidět na Amortových modelech soch, které byly reprodukovány
ve Světozoru v souvislosti s Čapkovou kritikou
(zbývající atribut Staré doby naopak Čapek neuvádí,
ale zřejmě jde o kamenickou palici). Interpretaci
Karel Matěj Čapek přináší v souvislosti s výrazem obou
soch: používá formulace živoucí a ušlechtilý úžas Staré
doby nad urážlivým nenávistným útokem Nové doby
nebo útočný pohyb pravice.16)
Tyto okolnosti a dobový ohlas tedy ukazují spíše na
to, že Stará doba zde není prezentována jako starosvětský
přežitek, nad kterým vítězí pokrok, ale jako
alegorie Staré Prahy, na kterou je veden útok. Atribut
meče, který dnes již chybí a nebo případně nebyl realizován,
navíc mohl u Staré doby vyjadřovat představu
obrany. Prvek zániku starého také obecně koresponduje
s námětovými okruhy umění přelomu století, které
často využívalo motivů zániku, smrti, umírání nebo
přírodní změny; právě tyto tendence můžeme vidět
i v Amortově alegorii.
5. Vilím Amort, Atlanti nesoucí arkýř, pískovec
Určitým interpretačním problémem je další část
Amortovy sochařské výzdoby, a to dvojice Atlantů, nesoucích
arkýř na nároží Schierova domu (obr. 5). Novější
literatura uvádí, že postavy symbolizují střet starověkého fanatismu s idejemi nového věku.17) Ve skutečnosti
se ale obě postavy nevyznačují jakoukoliv protikladností
– atributy se rozlišit nedají, protože tu žádné
nejsou, ale i jejich forma a výraz jsou principielně
stejné – liší se pouze způsobem postoje, ten ovšem jistě
nemá žádný významový podtext. Domníváme se, že
novodobá formulace vychází z nesprávné interpretace
textu ve Zprávách SAI, kde se doslova uvádí: (giganti)
„...znázorňovati mají starověký fanatism s ideami nového
věku“. Nejde tedy asi o protiklad starověkého fanatismu
a idejí nového věku, ale spíše o jejich spojení.
Otázkou ovšem zůstává, jestli v tomto případě nejde
o jakousi dobovou interpretaci ex post, protože žádné
věcné prvky v tomto případě na myšlenku fanatismu
ani idejí nového věku příliš neukazují. Pokud je zde
skutečně obsažen alegorický význam, o kterém píší
Zprávy SAI, pak tento význam může opět vycházet
z okolností tehdejší pražské asanace a událostí kolem
ní. Ještě před realizací průčelí Schierova domu (stavba
s definitivním rozvrhem průčelí povolena 2. 6. 1897 18))
byly totiž publikovány všechny základní manifesty na
obranu staré Prahy: Skutky Koniášovy od Zdenky
Braunerové, Velikonoční manifest Viléma Mrštíka
i slavná Bestia triumphans téhož autora. Právě Mrštíkova
Bestia triumphans nejvíce koresponduje s představou
fanatismu s ideami nového věku. Adjektivum
starověký má asi jen podporovat představu fanatismu,
která mohla být obecně spojena právě se starověkem,
starověkými civilizacemi nebo jen starší dobou obecně.
Starověkým fanatismem ostatně mohlo být myšleno
i starověké barbarství, které zmiňuje právě Vilém
Mrštík ve svém manifestu, v pasáži již často citované
v souvislosti s problematikou asanace: „Těžko tu rozsoudit,
neúpíme-li posud pod vpádem Hunů, Avarů
a divokých asiatských hord, dnes ovšem v jiné, v podstatě
ale nijak nezměněné podobě.“ První odstavce Mrštíkova
textu by se vlastně daly charakterizovat jako
úvaha o fanatismu ve spojení s falešnou představou
pokroku; pregnantním vyjádřením je následující pasáž:
„...slyšíte-li člověka, jak zachvácen a stržen horečkou
reformy, pokroku, rozkvětu v obci pod hroznými
hesly zmítá sebou v křečích a halucinacích vysněné jakési
kultury... to už je těžší porada, situace přímo beznadějná...“
19) Podobné charakteristiky vyjádřila už
Zdenka Braunerová ve starším textu Skutky Koniášovy,
kde mluví o slepotě, modernizační horečce i fanatičnosti.
20) Myšlenka spojení fanatismu s idejemi nového
věku byla tedy ve své době aktuální v tom smyslu,
jak jej vyjádřil Vilém Mrštík i Zdenka Braunerová. Tak
byla zřejmě zamýšlena i formulace ve Zprávách SAI, ať
už tato myšlenka pocházela od autorů výzdoby či nikoliv.
Mrštíkův text je navíc v souvislosti s Schierovými
domy zajímavý také tím, že jejich stavba je v něm
přímo zmíněna. Vedle Štorchova a Hainzova domu je
tu Schierův dům uveden jako odstrašující příklad jakéhosi
stroje na bydlení – Wohnmaschin, ačkoli v době
jeho vzniku a vydání byla jeho stavba nejspíše na úrovni
základů.21) Pokud bychom hledali v sousoší věcné vyjádření
motivu fanatismu, bylo by možné ho v určité
podobě vidět v motivu lví masky, která může představovat
útočnost, či chceme-li, přímo onu dobově aktuální
bestialitu.
Prvek nesouhlasu s asanační politikou působí paradoxně
vzhledem k tomu, že je představen právě na
místě, které by ji mělo spíše reprezentovat, díky čemuž
působí ve výsledku značně kontroverzně. Tím více je
možné, že za ikonografickým programem nebo za interpretací
v dobovém tisku stojí především osoba Vilíma
Amorta, pro kterého byly celoživotně typické různé
projevy nekompromisních uměleckých a lidských postojů.
Petr Šámal
Alexandr Rymarev
POZNÁMKY:
1. Zprávy Spolku architektů a inženýrů v Království českém
XXXII, 1898, s. 72.
2. Stavební archiv Úřadu MČ Praha 1, původní dokumentace
čp. 935-I. – Plány podepsány Františkem Buldrou.
3. Zprávy... (viz pozn. 1), s. 72.
4. Pavel Vlček a kol., Umělecké památky Prahy. Staré Město,
Josefov. Praha 1996, s. 505.
5. Zprávy... (viz pozn. 1), s. 72–75.
6. Kunstschmiedearbeiten der protokolierten Firma Emil
Klingenstein Prag, Wien, s. 3.
7. Literární archiv Památníku národního písemnictví, literární
pozůstalost Vilíma Amorta, deníkové zápisy z 27. 2.
1896, dále 29. 4., 3. 5.,4. 5. a 13. 5. 1897.
8. Pavel Vlček a kol. (viz pozn. 4), s. 505.
9. Modelem k jedné z ženských postav této dvojice stála údajně
Amortova žena Marie (podle výpovědi žijícího vnuka sochaře,
Čestmíra Amorta.)
10. Rudolf Kříženecký, Kilián Ignác Dientzenhofer a článkování
architektonické letohrádku hr. Michny a praelatury
u sv. Mikuláše na Starém Městě Pražském, Praha 1899, s. 13.
11. Volné směry II, 1898, č.2, s. 89 a 95.
12. Volné směry II, 1898, č. 6, s. 291.
13. Vilém Mrštík, Bestia triumphans, Rozhledy 1897, s. 589.
14. Národní Listy 5. 4. 1896, č. 95, s. 5.
15. Martin Krummholz, Kalvárie života a díla Vilíma Amorta,
Umění LII, 2004, s. 373.
16. Karel Matěj Čapek, Stará a Nová doba, Světozor 1898,
s. 144. – Reprodukce modelů na s. 140.
17. Pavel Vlček a kol. (viz pozn. 4), s. 505.
18. Stavební archiv Úřadu MČ Praha 1, původní dokumentace
čp. 935-I.
19. Vilém Mrštík (pozn. 13), s. 554.
20. Zdenka Braunerová, Skutky Konyášovy, Rozhledy 1896,
s. 483–490.
21. Vilém Mrštík (viz pozn. 13), s. 594. – Vilém Mrštík píše o
Schierově domě či domech jako o vystavěných; tento údaj se
buď týká druhého domu, který mohl být realizován o něco
dříve, nebo měl Mrštík na mysli stavbu teprve rozestavěnou.