Renesanční most ve Stříbře

(článek pro Věstník Klubu Za starou Prahu 1/2002)


Způsob a rozsah uvažované obnovy Karlova mostu v Praze přerostl rámec technických a vědeckých úvah odborníků a stává se téměř celonárodním zájmem naší veřejnosti. Je to jev jistě vítaný, a to zvláště proto, že se neomezuje jen na jedinečný Karlův most, ale v regionálních oblastech se diverzifikuje. Tam, kde tyto památky již zanikly, stoupá zájem o poznání minulosti místního stavitelství. V městech a obcích, kde se historické mosty zachovaly, projevují se snahy o jejich uchování hodnotnou obnovou.

Tak druhý nejslavnější český historický most v královském městě Písku je již opraven. Sluší se jistě připomenout, že se tak stalo za spolupráce našich zemřelých členů Ing. Zdeňka Fuky a Doc. Jiřího Pauliho. Městem vynaložené náklady nepřesáhly 20 mil. Kč.

V tomto duchu přistoupilo i město Stříbro k etapizované opravě svého historického mostu, který se uchoval v podstatě nenarušený, s oběma svými komunikačními předpolími, zvláště tím při patě skalního masivu, na jehož terase je založeno středověké město. Mostní těleso je vymezeno dvěma oblouky se středovým pilířem nad vlastním říčním korytem, v jehož čele je neodmyslitelná barokní socha sv. Jana Nepomuckého. Most je na vnější straně od města uzavřen průchozí mostní věží a za ní mostní těleso pokračuje jakousi vyvýšenou rampou se třemi oblouky již jen v inundační zóně řeky Mže.


Věž renesančního mostu ve Stříbře. Foto ing. arch. H. Hanzlíková.


Stříbrský most byl součástí městského opevnění s vysazenou mostní věží s padacím mostem. Je velice dobře proveden z opracovaných pískovcových kvádrů. Byl postaven v letech 1555 až 1560, jak sděluje datace na česky psané pamětní desce s městským znakem, umístěné nad bránou mostní věže. Historické prameny uvádějí jako stavitele mostu Benedikta Vlacha z Ferolu ve Španělsku. Vzácnou hodnotu mostu musíme vidět zejména v jeho zachovalé koncepční sestavě mostního tělesa s věží, což je po Karlově mostu jediný dochovaný případ tohoto druhu v Čechách. Mostní komunikace byla součástí středověké zemské stezky z Prahy přes Plzeň do západních zemí a dnes je jedinou původní mostní stavbou, která se na této trase dochovala.

Most dnes slouží převážně jen pěší a omezené osobní automobilové dopravě, protože v roce 1954 byl vybudován nový most s odkloněnou komunikací. V roce 2001 byla dokončena péčí města Stříbra obnova pláště mostní věže a v dalších letech se počítá s obnovou celého mostního tělesa. Vedení města počítá s obdobně optimálními památkovými technickými návrhy obnovy, jako v případě Karlova mostu, který má podobné závady jako například narušený pískovec, vykloněné parapety a porušenou hydroizolační ochranu. Vzhledem k omezeným ekonomickým možnostem bude ovšem nutná krajní šetrnost.

 

Josef Hyzler


Poznámka:

Současné poznatky o stavu kulturních památek a turistických možnostech ve Stříbře a okolí lze získat v historicko-turistickém dvojjazyčném průvodci č. 4 "Stříbrsko a Borsko". Publikace vznikla ve spolupráci s okresním muzeem v Tachově a Tachovským fair play klubem za finanční podpory pana Jindřicha Kolovrata-Krakovského. Vydalo nakladatelství Českého lesa - Zdeněk Procházka roku 1995.