Alois Dryák: Dvojnásobné výročí architekta

(článek pro Věstník Klubu Za starou Prahu 3/2002)



Alois Dryák
*24. 2. 1872
†22. 1. 2001

Alois Dryák není tak známý jako Kotěra nebo Gočár, ačkoliv je jejich vrstevníkem, a co se týče množství a kvality realizovaných staveb, se jim vyrovná. Hlavním důvodem, proč se o něm skoro neví, je, že nepůsobil pedagogicky a nebyl iniciátorem avantgardních novinek. Přesto byl architektem moderním a i v občanském životě neobyčejně činorodým. Z dnešního postmoderního hlediska nabývá Dryákovo dílo neobvyklé velikosti zejména tím, že jeho stavby, povětšinou dodnes v originálním stavu střech a fasád, si vždy zachovaly tradicionální ráz. Tento smysl pro důkladnost a kvalitu a kontext s architekturou předchozích věků je právě v poslední době vzorem a východiskem pro překonáni moderny.

Alois Dryák se narodil na venkově 24. 2. 1872 v Olšanech u Slaného, měšťanku vychodil v Pcherách. Záhy přichází studovat do Prahy (1886) na umělecko-průmyslovou školu. Na speciálce pro dekorativní architekturu patří k nejlepším žákům profesora Bedřicha Ohmanna (spolu s B. BendImayerem). Proto je také pokračovatelem v projektu nejstarší dochované secesní stavby v Praze - hotelu Central v Hybernské ulici z roku 1899. Začíná působit jako asistent na středních odborných školách a na umělecké akademii. Zároveň je i aktivním sokolem. Jeho zájem o věci veřejné dokládá jeho podpis na protestní akci proti bourání Starého města pražského, tzv. Bestia Triumphans (1896).

V tu dobu zahajuje svou tvorbu, ve které - především v počtu návrhů a účastí v soutěžích - předstihne Kotěru i Gočára. Podniká i samostatně, spolu s Bendlmayerem vlastní architektonický atelier na Moráni pod Karlovým náměstím. Z té doby pochází návrh do soutěže na fontánu před Rudolfinem oceněný první cenou.V realizacích rozvíjí Ohmannovo směřování od neorenesančního k secesnímu slohu. Z tohoto vrcholu jeho secesního období (který nastává při soutěži na Obecni dům v roce 1906) pochází projekt vil v Dykově ulici na Vinohradech, ještě poněkud neorenesanční, a v ulici V Pětidomí v Bubenči se secesními štíty a detaily.

V roce 1905 Dryák s Bendlmayerem přestavují hotel U arcivévody Stěpána na Václavském náměstí (později Šroubek, dnes Evropa). Zatímco Dryák roku 1903 navrhuje sousední štíhlý hotel Garni (dnes Meran) ve stylu rostlinné secese, Bendlmayer již uvnitř hotelu U arcivévody Štěpána přechází ke geometrické secesi podle vzoru modernismu Jana Kotěry. U Aloise Dryáka se tento přechod projevuje při návrhu staveb mimo Prahu (reálka na Kladně a v České Třebové). Již značně modernisticky působí Dryákův návrh na Národní divadlo v Brně.



Hotel Garni, 1903, Václavské náměstí (dnes Meran).

V Praze se nedává svést avantgardním kubismem, ale přímo pod Vyšehradem na Výtoni, na dnešním Rašínově nábřeží, a v ulici Na Hrobcích vytváří racionální kotěrovskou modernu při výstavbě činžovních domů s plastickou výzdobou od Tomáše Ameny. V té době se Dryák žení. Bydlí na Letné v ulici Nad štolou Rudolfovou. Na blízké Letenské pláni navrhuje pravidelně každý čtvrtý rok architekturu sletových stadionů s konstrukcemi tehdy ještě dřevěnými.

Architekt Dryák je vrcholově činný v pražském Sokole, stejně jako ve Svazu českých architektů. Jeho soutěžní návrh na stavbu Reprezentačního domu v Praze sice nebyl vybrán k realizaci, avšak ovlivnil dnešní Balšánkovu a Polívkovu koncepci. Obsahoval spojení s Prašnou bránou, reprezentační vstup dále od Prašné brány a moderní horizontální koncepci fasády vůči vertikalitě neogotické věže. V letech 1912-1915 se realizují za jeho spolupráce dva z největších pomníků v Praze - Františka Palackého od sochaře St. Suchardy a Svatého Václava od J. V. Myslbeka. V soutěži na pomník Mistra Jana Husa na Staroměstském náměstí se sochařem J. Kvasničkou proti Šalounovi neuspěl. První světová válka načas jeho tvorbu přerušila.



Pomník Palackého

Po válce projektuje několik činžovních domů v Praze ve stylu rondokubismu (ulice Jana Masaryka, Baranova ulice), Bratrskou revírní pokladnu na Kladně, dále školu v Šumperku a Zemský úřad v Užhorodě. Na základě rodinných kontaktů projektuje dům na hlavním náměstí v Plzni. Zcela výjimečný je Palác odborů v ulici Na Perštýně, v zásadě novoklasicistní, s kubistickými prvky v dekoru a bohatou reliéfní a sochařskou výzdobou (1920-22). Pro mnohé podnikatele přestavuje a navrhuje vily pro venkovské bydleni, například dům továrníka Pellyho v Polici nad Metují, vilu Dr. Šůry v Újezdě nad Černými lesy nebo Dr. Oesterreichera v Praze na Hanspaulce.

Ve společenském životě se Dryák angažuje v Klubu Za starou Prahu. Jako činovník Sokola projektuje sokolovny a sokolská sletiště. Pracuje ve výboru pro výstavbu zahradní čtvrti Ořechovka. Spolu s Jaroslavem Vondrákem vytvářejí její architekturu (domky anglického typu cottage, společenský dům, vlastní vila v letech 1923 - 1924, umístění pomníku padlým). Do své vily v Západní ulici na Ořechovce přemísťuje z Letné svůj atelier, ve kterém zpracovává soutěžní projekty veřejných budov - bank, škol a dalších, urbanistická řešeni pražských nábřeží (1926), Brněnského univerzitního komplexu (1928) až po urbanistické plány měst Olomouce, Ostravy a Bratislavy. Dryákovy návrhy vždy nevítězí, ale inspirují konkurenci. To se nejvíce projevilo na vítězném návrhu a realizaci veletržního paláce (dnešní Národní galerie) v letech 1924-1928.



Budova Ústřední československé tabákové režie v Praze na Vinohradech, 1924-1926

Z velkých realizovaných staveb té doby vynikají kromě Strahovského stadionu budovy Tabákové režie (1923-28) se sochařskou výzdobou J. Jiříkovského a Jaroslava Horejce (dnes budova obchodního soudu) ve Slezské ulici, budovy Radiopaláce na Vinohradské třídě s kinem a restaurací (1922-24) a tiskárny Orbis zasahující až do ulice Slezské (1927-28). Z celkové koncepce univerzitního komplexu Masarykovy univerzity v Brně byla realizována jediná budova - Právnická fakulta na ulici Veveří (1927-31). V interiéru Dryák spolupracoval zejména s malířem Antonínem Procházkou (čelní panel v aule) a Františkem Kyselou (vitráže v aule).



Detail parteru téže budovy.

Nebyla to jen Ořechovka, kde žil a tvořil, ale i zahradní čtvrť Hanspaulka, kde se architekt Dryák uplatnil. Příkladem je stále dobře fungující základní škola v Sušické ulici (z roku 1931) a výše zmíněná vila Dr. Oesterreichera naproti škole.

V Dryákově ateliéru spolupracují na projektech v různých obdobích zejména architekti Jan Mayer (1923-32), Josef Mayer (již dříve od roku 1919 do 1932), Vratislav Mayer (1920-25) a Ferdinand Pokorný (1923-27). Alois Dryák těsně před svou náhlou smrti (6.6.1932) projektuje svoji poslední stavbu - sokolovnu ve Vršovicích (1931). Tento projekt dokončil jeho dávný přítel a soused z Ořechovky Bohumil Hübschmann, který dovedl do konce Dryákovy nedokončené práce v jeho duchu.

Dryákův projekt nejrozsáhlejšího sportovního areálu té doby se realizoval v Praze na Strahově. Masarykův stadion (později spartakiádní) byl tehdy největším stadionem na světě. Proto byl oceněn diplomem na světové olympiádě v Los Angeles (1932).



Pomník sv. Václava

Závěrem lze shrnout, že Dryákovo dílo má těžiště především ve stavbách veřejných (školy, úřední budovy, tělocvičny) a to nejen v Praze a okolí, ale i v Brně a jiných městech. Jeho vyvážený způsob tvorby patří do stylu racionální moderny s použitím dekorativních prvků ve stylu art-deco. Později Dryák přechází k monumentálnímu neoklasicismu. Funkcionalismu architekt Dryák nikdy nevěřil, neboť ploché střechy a fasády právem považoval za málo trvanlivé, jen sokolovna ve Vršovicích je výjimkou. Monumentalita Dryákovy tvorby se obzvláště projevila v architektonickém řešení pomníků F. Palackého a Svatého Václava.

Teprve doba postmoderní ponejvíce oceňuje Dryákovo dílo, jež se vyznačovalo především vysokou trvanlivostí, tichou reprezentativností a racionálním duchem. Jeho píle a umělecká potence jej vedla k vytčenému cíli při řešeni živých úkolů, jak je přináší i současný život. Dryákova produkce šla s dobou, avšak jeho vlastní technická řešení, zkušenosti a rozum jej chránily před vlivy nedomyšlených novot a omylů, doprovázejících často tvorbu jeho vrstevníků v době tvůrčích revolucí a hledání.

 

Jan Stěnička
Fotografie Zdeněk Dryák


LITERATURA:

Švácha, Rostislav: Od moderny k funkcionalismu. Praha - Odeon, 1985

Šuman, Viktor: Dílo architekta Aloise Dryáka. Vídeň: Nakladatelství "Aida", Praha: F.Topič, 1932.

Dryák, Alois, Nováčková, Olga, Stěnička, Jan: Alois Dryák - monografie (rukopis připravený k vydání)