Ačkoliv je to k nevíře je to tak. Po roce 1948 komunisté ukradli jedné rodině ve středních Čechách u Jenče statek s polnostmi. Po roce 1989 se potomci zcela oprávněně přihlásili o svůj právoplatný nárok na navrácení ukradeného majetku. Předmětné polnosti však navrátit nebylo možné, neboť již byly zastavěny a tak na základě zákona o půdě oprávněným restituentům náležela náhradní restituce, tedy vydání adekvátní zemědělské půdy v majetku státu. Protože vyjednávání na úřadech je náročné a o půdu restituenti neměli zájem, rozhodli se původní vlastníci svůj restituční nárok prodat. Zatím je všechno v souladu s právními předpisy. Zájemce o koupi restitučního nároku si vyhlédl náhradní pozemek, který se ocitl v Pozemkovém fondu ČR. I toto by bylo v souladu s právním řádem, kdyby se nejednalo část Královské obory v Praze, která nejenže není adekvátním pozemkem pro náhradní restituci, ale která jako nemovitá kulturní památka ve smyslu zákona o půdě nesměla být vůbec vydána jako restituční náhrada! Nejzajímavější na celém případě je skutečnost, že vlastně pozemkový fond s touto nemovitostí jako kulturní památkou vůbec nesměl nakládat! Jsou tedy úředníci pozemkového fondu natolik nevzdělaní, že nejsou schopni pochopit a aplikovat zákon o půdě, a nebo byli vhodným způsobem osloveni? Nevím, jedno je však jisté, že do dnešního dne žádný státní orgán se nezabýval touto podivnou restituční náhradou a dodnes nikdo nezpochybnil nezákonnou smlouvu o převodu nemovitostí, tedy o vydání náhradní restituce. Možná bylo nadbytečné rozepisovat průběh této restituční kauzy, ale pokládám to za počátek a hlavní příčinu dnešního kritického stavu kolem části Královské obory.Celou situaci také dokresluje cenový vývoj dotčených pozemků, který se po několika prodejích vyšplhal z původních 2 miliónů a 135 tisíc na částku 64 miliónů, tedy na částku 32 krát vyšší než byla výše restituční náhrady!
Co ale
udělá investor, který koupí pozemek za tak vysokou částku? Chce ho zhodnotit,
aby mu vložené prostředky přinesly zisk. Za pomoci Útvaru rozvoje hlav. m.
Prahy si prosadil v zastupitelstvu hlav. m. Prahy změnu územního plánu č.
VIII/872 ze dne 29. 1. 1998, kdy se z pozemku s veřejnou zelení stal pozemek
s využitím všeobecně obytným, tedy s možností zástavby nejen byty, ale vyjímečně
i kancelářskými budovami. Zastupitelstvo hlav. m. Prahy si svůj omyl, byť
pozdě, uvědomilo a zhruba po více jak roce ho napravilo, kdy v rámci schválení
nového celkového územního plánu Prahy danému pozemku vrátilo využití se zelení,
tedy bez možnosti pozemek zastavět domy. Mezi tím však byla zpracována studie
k územnímu rozhodnutí na zástavbu této části Královské obory čtyřmi mohutnými
bytovými a kancelářskými domy pro potřeby kanadského velvyslanectví, kterou
v rozporu se zákonem o státní památkové péči odsouhlasil odbor památkové péče
Magistrátu hlav. Města Prahy. Protože se jednalo o velmi vážné porušení památkového
zákona podal Státní ústav památkové péče podnět k přezkoumání výše uvedeného
pravomocného rozhodnutí magistrátního oboru památkové péče k Ministerstvu
kultury ČR.
Předmětný
areál je nedílnou součástí Královské obory se skleníkem - oranžerií a je zapsán
v ústředním seznamu nemovitých kulturních památek s touto specifikací:
Obora
je od poloviny minulého století nazývaná lidově Stromovka, nejspíš nesprávným
přeložením německého označení
"Baumgarten".
Obora
byla založena v první polovině 14.století Janem Lucemburským na území osady
Ovenec. Od 17.století se název Ovenec používal pro osadu, zatímco Královská
obora byla nazývána Bubenčem.
V
husitských válkách byla obora poničena, obnovena Ferdinandem I. v letech 1536 -
1548 a roku 1559. Za Rudolfa II. zde byl zřízen rybník, napájený Rudolfovou
štolou z Vltavy. Roku 1742 poničila oboru francouzská vojska, k obnově došlo
ještě za vlády Marie Terezie. Roku 1804 byla obora zpřístupněna veřejnosti a
zároveň byla stržena zeď mezi oborou a bývalou Štěpnicí, jež byla zpřístupněna
již dříve a obě části byly spojeny v park.
Dnes
slouží jako vyhledávané rekreační místo Pražanů.
Královská
obora, U letohrádku
Oranžerie
se střední zděnou částí s klasicistním průčelím, ukončeným trojúhelným
tympanonem, byla postavena kolem roku 1814, přestavěna po roce 1880.
Tato
oranžerie, sloužící k přezimování jižních rostlin, je nejen jediným historickým
skleníkem zachovaným v Královské oboře, ale především jednou z nejlépe intaktně
zachovaných oranžerií na území České republiky a to i přes svůj zanedbaný
technický stav. Umístění tohoto skleníku je historicky dané a jeho budoucí
využití je stabilizované ve studii obnovy Královské obory (Florart - Uherský
Brod, 1997) jako skleník pro zimování mobilní zeleně. Areál historického
zahradnictví je plánován pro veřejnou sbírkovou zahradu v souladu s památkovým
záměrem.
Konstatujeme, že majetkovým převodem pozemku a
skleníku historického zahradnictví v Královské oboře ze státu (Pozemkový fond)
na restituenta a dalšího vlastníka byl porušen §12 a 13 zákona č. 20/1987 Sb. Paragraf
14 citovaného zákona byl porušen změnou územního plánu hl.m. Prahy, kde byla
převedena část veřejného památkově chráněného parku v hranicích plánované
stavby z plochy parkové na plochu všeobecně obytnou.
A)
Vzhledem ke skutečnosti, že nebylo
zrušeno a nelze ani zpochybňovat prohlášení pozemku zahradnictví a skleníku
kulturní památkou, a to ani jejich části, nelze připustit tak radikální změnu
využívání kulturní památky, jakou je zástavba zahradnictví v Královské oboře.
Povolením výstavby předmětné rezidence by došlo především k porušení §9 a
11, zákona č. 20/87 Sb., o státní památkové péči. Paragraf 9 ukládá vlastníkovi kulturní památky pečovat
o její zachování, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před ohrožením,
poškozením, znehodnocením nebo odcizením. Vlastník je povinen kulturní památku
užívat pouze způsobem, který odpovídá jejímu kulturnímu významu a památkové
hodnotě. Paragraf 11 ukládá orgánům státní správy při rozhodování o způsobu
a změnách využití kulturních památek zabezpečit jejich vhodné využití odpovídající
jejich památkové hodnotě.
B)
Předmětný areál zahradnictví se skleníkem se navíc nachází na území památkové
zóny Dejvice-Bubeneč-Horní Holešovice, vyhlášené ve smyslu §6, zákona č. 20/87
Sb., o státní památkové péči, vyhláškou č. 10, vydanou ve sbírce obecně závazných
vyhlášek hl.m. Prahy v částce 8, roč. 1993, dne 28.2.1994. Povolením výstavby
předmětné rezidence by došlo k porušení článku 3 a 4 cit. vyhlášky č. 10.
Článek 3 praví, že předmětem ochrany v památkové zóně jsou: podle odstavce
a) historický půdorys a jemu odpovídající prostorová a hmotová skladba, podle
b) panorama památkových zón s hlavními dominantami v blízkých i dálkových
pohledech, podle odst. e) doplňkové parkové - zahradní plochy a prvky, tvořící
nedílnou součást krajinného celku, nebo historického prostředí. Článek 4 praví
v odst. b), že využití ploch v památkových zónách musí být v souladu s jejich
charakterem, architekturou, kulturní hodnotou, kapacitními a technickými možnostmi.
C)
V bezprostředním sousedství předimenzované plánované stavby zastupitelství
se nachází památkově chráněný objekt místodržitelského letohrádku (rej.č.
1564), který je dominantou celé parkové kompozice a uplatňuje se i výrazově
v panoramatických pohledech z bohnického návrší. Novostavba na tomto horizontu
by byla nevratným negativním zásahem i z hlediska širších urbanistických vztahů.
Ohradní zeď, k níž přiléhá oranžerie je středověkého původu, do plochy zahradnictví
zasahuje území, na němž ležely části středověkého hradu. Celé předmětné území
je třeba považovat za cennou archeologickou lokalitu.
Proti vydání závazného
rozhodnutí odboru památkové péče MHMP důrazně protestoval v listopadu 1999
Klub Za starou Prahu nejen u primátora hl. m. Prahy Jana Kasla, ale i u tajemníka
Magistrátu Mgr. Zajíčka. V dopise našeho Klubu bylo mimo jiné uvedeno:
Klub
Za starou Prahu Vás, vážený pane primátore, co nejdůsledněji žádá o přezkoumání
způsobu jakým bylo vydáno výše citované rozhodnutí Odboru památkové péče MHMP
a zároveň o nápravu vzniklého stavu a o vyvození důsledků, které zamezí do
budoucna vydávání takovýchto nezákonných rozhodnutí."
Na tento protest tajemník Magistrátu Mgr. Zajíček se
vůbec nenamáhal odpovědět a odpověď Klub obdržel pouze od primátora Kasla, ze
které je však patrné, že byla zpracována úředníky odboru památkové péče, na
který si Klub stěžoval. V dopise primátora ze dne 8.12. 1999 je tedy
konstatováno, že rozhodnutí odboru památkové péče je vše v pořádku.
Na základě dopisu předsedy Pražského gremia
Doc. PhDr. Jiřího T. Kotalíka kanadskému velvyslanci v ČR, přestala Kanada
uvažovat s využitím dotčeného pozemku pro svůj zastupitelský úřad a rezidenci,
neboť nechce být účastna nezákonných spekulací kolem dotčeného pozemku a tím
přirovnána ke způsobu prosazení zástavby části Královské obory pro potřeby
velvyslanectví Sovětského svazu po roce 1968.
Prvoinstanční orgán v rozporu s ustanovením § 34 odst. 5 a § 47 odst. 3 správního řádu nezhodnotil důkazy jednotlivě a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti. ....
Protože Ministerstvo kultury ČR dospělo k závěru, že napadené
rozhodnutí je nezákonné, přezkoumalo, v jaké míře je možné ochránit práva
nabytá v dobré víře a dospělo k závěru, že v tomto případě došlo k tak závažným
právním pochybením, že nelze dobrou víru vlastníka výše uvedených nemovitostí
chránit. Výše uvedený zájem státní památkové péče je v tomto případě natolik
intenzivní, že práva nabytá v dobré víře na základě tohoto rozhodnutí OPP
MHMP nelze ochránit. ...“