Hotel FOUR SEASONS na
Alovì nábøeíRekapitulace pøípadu:
Historie pøípadu "Four Seasons" není jen historií jedné výrazné prohry památkové péèe, ale pøedevím ukázkovým pøíkladem neschopnosti obce rozumnì a citlivì vyuít takøíkajíc rodinné støíbro. Podobný pøístup k vysoce atraktivním pozemkùm a objektùm není výsadou praského magistrátu, ale objevuje se v rùzných obmìnách ve vìtinì mìst naí republiky. Pozemek na Alovì nábøeí se vemi objekty patøí mìstu Praze. Pøedrevoluèní územní plán zde poèítal s vybudováním vysokokolské menzy (v bezprostøední blízkosti se nachází Filozofická fakulta UK, Právnická fakulta UK a Vysoká kola umìleckoprùmyslová). Na poèátku devadesátých let se vak objevuje zámìr území co nejvíce ekonomicky vyuít, a pùvodní ideu odsouvá do pozadí. Roku 1993 mìsto podepisuje se zahranièní hotelovou spoleèností Four Seasons pro sebe nápadnì nevýhodnou smlouvu o dlouhodobém pronájmu pozemku za úèelem vybudování luxusního velkokapacitního hotelu. V této dobì se jetì investor zavazuje zajistit v nejbliím okolí prostory pro pùvodnì plánovanou menzu. Mìsto Praha, jako vlastník pozemku kupodivu neurèuje striktní podmínky jeho vyuití, zajiující nenaruitelnost citlivého historického prostøedí. Dává investorovi k disposici nejen volný pozemek, ale také dva památkovì chránìné objekty a jeden objekt k památkové ochranì navrený . Díky nedokonalé smlouvì se mìsto nechává tlaèit investorem ke zdi. Místo toho, aby pøedem stanovilo pro pozemek prokazatelnì únosnou míru vyuití, ze které by byl investor povinen vycházet, nechává jej zpracovat maximalistickou studii a pak v potu tváøe usiluje o alespoò èásteèné sníení kapacity hotelu. Dne 22. 4. 1994 vypisuje Hotelová spoleènost Four Seasons vyzývanou soutì na architektonické øeení vzhledu hotelu. Podkladem pro soutì je studie zpracovaná pro investora atelierem ProURBA. Podklad je závazný, co je absurdní zejména z toho dùvodu, e z úèastníkù soutìe èiní pouhé dekoratéry, vytváøející líbivou fasádu na nìèem, za co sami nemohou. Zajímavé je také, e zmínìná investorská studie ani po nìkolikanásobném pøipomínkování nerespektuje podmínky vydané Útvarem hlavního architekta. ÚHA se také vzápìtí ohrazuje. Jednak odmítá investorem stanovené podmínky soutìe a jednak nesouhlasí s omezením úèasti v soutìi na vyzývané subjekty. Snad poprvé také zaznívá názor, e by mìsto nemìlo øeení tak citlivého problému uspìchat jen kvùli ukvapenì uzavøené smlouvì. V èervenci vydává Praské gremium své protestní stanovisko, v nìm kritizuje krom problémù oznaèených ÚHA také Komoru architektù, která schválila podmínky soutìe. Soutì, která byla ukonèena na podzim tého roku, skonèila krachem, nebo nebyl vybrán ádný návrh. V listopadu 1994 svolává Praské gremium setkání odborné veøejnosti na téma pøipravované nové soutìe na hotel. Za zmínku také stojí, e mezi osobnostmi, které proti zámìru zbudovat na Alovì nábøeí takto pøedimenzovaný hotel protestovali, nechybìl ani prezident Václav Havel. 15. prosince tého roku si vyádala od Praského ústavu památkové péèe (PÚPP) materiály týkající se hotelu památková inspekce ministerstva kultury.
Klub Za starou Prahu zasílá 13. 2.1995 dotèeným institucím své stanovisko k celé kauze, které navazuje na nesouhlasná stanoviska pøedchozí. Praví se v nìm, e nejlepí by bylo od celého zámìru upustit. V pøípadì, e zámìr potrvá, vidí Klub jediné øeení ve zpracování úplnì nového projektu na základì pøedcházející hmotové studie, provìøující peèlivì únosnost místa.
">Dne 28. února 1995 oznamuje magistrát Klubu, e byla primátorem Koukalem vypsána nová mezinárodní soutì na hotel Four Seasons. Øeditel PÚPP Pavel Pirkl sdìluje Klubu, e "...podmínky nové soutìe vycházejí z moností místa." první kolo nové soutìe je uzavøeno jetì tého roku na podzim. Vítìzem soutìe se stává atelier "Mìsto a dùm" architektù Rothbauerové a Hùrky. V èervenci roku 1997 vydává odbor památkové péèe magistrátu definitivní souhlas s projektem hotelu a vzápìtí je vydáno stavební povolení. Stavìt se zaèíná na podzim 1998. Souèasná situaceVýsledná podoba hotelu není místu pøimìøená a výraznì negativnì zasahuje do panoramatu nábøeí Vltavy. Podstatné je vak také to, e je výsledkem mnohonásobného poruení památkového zákona. Barokní dùm èp.85-I a klasicistní dùm èp.83-I byly chránìnými památkami ji pøed podpisem smlouvy mezi mìstem a spoleèností Four Seasons. Novorenesanèní dùm èp.1048-I pøi Køiovnické ulici byl v dobì podpisu smlouvy navren na zápis do seznamu kulturních památek a v dobì vypsání druhé soutìe na hotel byl ji památkou prohláen. PÚPP od poèátku jasnì stanovil podmínky pro zacházení se vemi tøemi dotèenými objekty, poadující mimo jiné i zachování interiérù se vemi hodnotnými detaily. Investor na to reagoval opakovanou ádostí o sejmutí památkové ochrany alespoò z domu èp.83-I. Tìmto ádostem nebylo vyhovìno. Platné stavební povolení bylo ale vydáno pro projekt, který u domu èp.83-I a 1048-I poèítá pouze se zachováním obvodového zdiva. To není v souladu se smìrnicemi vydanými PÚPP, tím ménì pak s památkovým zákonem. Není snad magistrát povinen respektovat zákony? Proè vychází vstøíc investorovi, který chce fakticky zlikvidovat chránìné památkové objekty, místo toho, aby prosazoval jejich zachování? Na Alovì nábøeí se tak v prùbìhu budování hotelu objevila bolestivá scenerie vyrabovaného domu èp.1048-I a zejména fakticky zlikvidovaného domu èp.83-I, kde se pøi odstraòování stropních konstrukcí zøítila dvorní stìna objektu, take z chránìné památky zbylo torzo tøí obvodových stìn. Na nepøípustnosti celého poèinu nic nemìní ani fakt, e k baroknímu domu èp.85-I bylo v mezích projektu pøistupováno restaurátorským zpùsobem.
S obrazem zboøených domù pøed oèima bych se rád vrátil na zaèátek svého èlánku k zamylení nad pøístupem mìsta. Torzo fasády chránìného objektu je toti v posledních letech v Praze ji docela bìným jevem. Staèí jen vzpomenout Darex na Václavském námìstí, domy Èeské pojiovny ve Vladislavovì ulici èi renesanèní dùm v ulici U Zlaté studnì. Podobný zpùsob rekonstrukce se v budoucnu chystá napøíklad u památkovì chránìných Josefských kasáren. Je v poøádku, e mìsto, pynící se titulem "památka svìtového kulturního dìdictví UNESCO" zachází s poklady svého architektonického dìdictví tímto zpùsobem? Myslím si, e to v poøádku není. Tím spíe, e to není ani v souladu se zákony naí zemì. A bylo by zapotøebí, aby byly k pøímé odpovìdnosti volány vechny konkrétní osoby, které vydaly rozhodnutí, umoòující výe popsané nezákonné demolice památek.
Jan Veselý